Lénia

2004, Budapest

tintasugaras nyomat,
műanyagfólia, nyomtatófesték

Lénia

tintasugaras nyomat,
műanyagfólia, nyomtatófesték
2004, Budapest
6 db 1.5m x 2.5m

Lénia sorozatban hétköznapi tárgyakat helyeztem nem hétköznapi geometriai rendbe. Ezzel kiemeltem őket a tárgyak közül. (Az asztalomon hevertek ezek a dolgok, és egyszer a konyhába is ki kellett mennem.) A szokatlan elrendezés azt sugallja, hogy a tárgy mivoltukon kívül titokzatos jelentésük van. Ezt csak az értheti meg, aki elmerül a kép nézésében. Talán joggal lehetne csendéletnek nevezni őket.

A tárgyak rendje Penrose-fedésből származtatott geometriai síklefedés. Ebben a kontextusban a Penrose-fedésből két dolog érdekes. Az egyik, hogy a fedés végtelen, a másik, hogy a tárgyak rendje nem periodikus, tehát sohasem ismétlődik.

A klasszikus csendéleteket többnyire úgy komponálták meg, hogy a rajtuk szereplő, hétköznapi tárgyak az ábrázolás közvetlen jelentésén kívül (pl. Ez egy pipa),  az egymáshoz való viszonyukból adódóan többletjelentést kapjanak.

Jól látszik ez azokon a virágcsendéleteken, ahol a vázában olyan virágokat látni, amik nem nyílnak egyszerre. Bal oldalon a legkorábban nyíló virágok, középen a nyár középén nyíló virágok, a jobb szélen pedig hervadt, őszi krizantém. Nyilvánvaló, hogy az ábrázolás fikció, hóvirág-tearózsa-krizantém csokor sohasem illatozott a festő műtermében.

Ezek itt nem klasszikus csendéletek. A képen látható tárgyak deklaráltan egymás másolatai, ugyanaz az asztalon hányódó vonalzó vagy kamrában aszalódó tavalyi alma tölti be a csendélet anyagának szerepét. Egy ráncosra érett, aranyszínű alma nagyon sok, nagyon drámai dolog szimbóluma lehet, de ugyanebből száz darab már elveszíti ezeket a jelentéseket. Az almák (vonalzók, mérőszalagok és ceruzák) elhelyezkedése megsemmisíti a kompozícióval sugallható irodalmi jelentéseket.

A jelentéseket megsemmisíteni persze nem lehet. Ha elkapsz egyet, máris másik három bújik elő. Ha sikerülne megteremteni a jelentés nélküli képet, valószínűleg a szemlélők egyáltalán nem is látnák azt.

A művészetelmélet mankókkal traktálja a szemlélőket, mintha mindannyian sánták volnának. Megmondja, hogy melyik kép mit jelent, mintha nem lenne mindegy. Mintha nem lenne nyilvánvaló.

Csendélet
Csendélet
1
2
3
4
5
6
7
8
a lap elejére