installáció, offszet nyomat,
fekete öntapadó fólia, gombostű
1994, Amsterdam
kb 3 m2
Az első Óramű az első munka, ami a Penrose-fedésen alapul. Az órák, mint valóságos jelek elhelyezkedésükkel a Penrose-fedés egy részletének illúzióját keltik fel. Azt hiszem, ez egy bonyolult műtárgy, tele megoldatlan problémákkal. Szinte az összes kérdést feltette nekem, amelyekkel ma is foglalkozom.
Az az érzésem, hogy a dolgok ismétlődnek a világban, ugyanaz az esemény újra meg újra megtörténik. Ugyanazok az ellentétek, ugyanolyan konfliktusokat idéznek elő. Minden azonosság ellenére azonban a világ mégiscsak kiszámíthatatlan hely, ellenáll a nyugati típusú előrelátni igyekvő értelemnek. A történetek elemei azonosak, de maguk a történetek sohasem ugyanolyanok. Azt hiszem, ezért nyűgözött le a Penrose-fedés annyira, amikor először megláttam. A műtárgyhoz olyan motívumot kerestem, amely emberi, de az emberek által befolyásolhatatlan világot is jelenti. Innen az óraszámlap. (Talán az egyetlen gépezet, ami nem manipulálja a természetet.)
Két probléma merült fel e munka során. Az első az volt, hogyan ábrázolhatok egy végtelen mintázatot? Valahogyan el kellett tüntetnem a minta határait. Ezért döntöttem a folyosó mellett, amelyre a képen látható ajtó nyílik. Amíg be nem lép rajta az ember, nem tudhatja, mekkora a mintával borított mező. Némi szimbolikus tartalma is van egy ajtónak, amely bejárást enged egy műalkotásba, mert a kapu nagyon erős archetipikus motívum. Ezek a szimbolikus jelentések ugyan nem tetszettek, de nem találtam jobb megoldást.
A második probléma az volt, hogy meg kellett értettem, mit jelent az, ha matematikai eszközöket használok. Először a matematikát eszköznek tekintettem, amely arra szolgál, hogy könnyebben alkothassak vizuális rendszereket. Hamarosan rá kellett jönnöm azonban, hogy a matematikának önálló jelentése van, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni. A matematika nem csupán módszerek gyűjteménye, amelyek bizonyos feladatok megoldására szolgálnak. Ez a munka nem sokat veszít a hatásából, ha a szemlélő semmit sem tud a geometriai alapjairól. Minden matematikailag megalapozott rendszernek van valamilyen eltéveszthetetlen íze
, és az első pillanatban látszik, hogy nem valamely emberi kompozíciós elképzelés hozta létre. Nekem nagyon is megfelel ez a távolságtartó módszer.